Sewaktu
Mengandung
Bidan
merupakan orang yang bertanggungjawab tentang kelahiran seorang anak. Bidan
terdiri daripada kaum perempuan yang lanjut usia dan mengetahui tentang
selok-belok perubatan masyarakat Kadazan secara menyeluruh. Tugas bidan meluas
iaitu sejak bayi di dalam kandungan sehinggalah selamat dilahirkan.
Sejak di
dalam kandungan lagi bidan memastikan keadaan bayi berada di dalam keadaan
sihat. Kandungan akan dijaga dengan baik dan bidan memberi beberapa pantang
larang kepada ibu mengandung. Ini penting supaya kandungan berada di dalam
keadaaan sihat. Apabila sahaja bayi dilahirkan, tugas bidan lebih berat. Bidan
perlu memastikan bayi dalam keadaan sihat terutama jika seseorang itu beranak
sulung.
Bersalin
Biasanya
ibu yang bersalin dikenakan pantang. Bagaimanapun bilangan hari berpantang
bergantung kepada unsur kasta. Bagi orang kebanyakan tempoh berpantang ialah
tujuh hari. Bagi orang yang berdarjat, tempoh pantangnya ialah 21 hari.
Manakala bagi yang berdarjat lebih tinggi, tempohnya ialah 44 hari.
Sepanjang tempoh berpantang, si suami tidak dibenarkan berada jauh dari rumah.
Sejak hari kelahiran hingga tamat tempoh berpantang, ibu dan anak yang baru
lahir diberi kawalan secara mistik oleh bidan agar tidak diganggu oleh makhluk
halus. Biasanya jampi mantera digunakan untuk mengusir makhluk halus di sekitar
tanah. Tempat darah yang mengalir ketika ibu itu bersalin, digantung dengan
daun-daun limau.
Antara
pantang yang mesti diikuti oleh ibu yang bersalin ialah dia tidak boleh makan
ikan yang bertulang keras, ikan yang berduri, nasi sejuk dan nasi bercampur air
seperti bubur. Manakala bagi bayi yang baru lahir terutamanya dari hari pertama
hingga hari ke tujuh, bayi tidak boleh dibawa ke ruang yang terdedah, umpamanya
ke halaman rumah. Ini untuk mengelakkan bayi itu daripada diganggu oleh roh
jahat yang dinamakan Rogon Gaiyah.
Bidan
juga akan memastikan ahli keluarga yang lain supaya pintu rumah kediaman mereka
diikat dengan sejenis daun yang dipanggil wongkong. Daun itu menunjukkan rumah
tersebut telah menerima ahli baru. Justeru itu sahabat-handai yang tinggal di
kawasan itu tidak boleh berkunjung melainkan saudara-mara yang terdekat.
Selain
mengurus tentang kelahiran anak, bidan ini juga bertanggungjawab tentang
ubat-ubatan yang terdiri daripada akar-akar kayu, herba dan sebagainya. Pada
masa yang sama beberapa urutan akan dilakukan ke atas ibu yang baru bersalin
untuk memulihkan tenaga yang hilang semasa bersalin dahulu. Bidan juga perlu
tahu meramu pelbagai jenis bahan untuk dijadikan ubat-ubatan.
Bidan
yang tahu tentang kegunaan sesuatu jenis herba untuk setiap penyakit merupakan
satu kelebihan. Biasanya akar-akar kayu atau herba dibentuk menjadi ubat yang
mujarab dan boleh mengubati pelbagai penyakit. Antara herba yang paling banyak
digunakan dalam masyarakat Kadazan ialah cekur, akar kacip fatimah, halia dan
pelbagai jenis lagi. Kebanyakan tumbuhan herba ini diperoleh di kawasan
persekitaran.
Terdapat
pelbagai jenis bentuk ubat yang boleh dibuat oleh bidan untuk menyembuh sesuatu
penyakit. Bidan boleh merebus sahaja tumbuhan herba itu dan kemudian diberi
minum kepada ibu-ibu yang baru bersalin. Cara ini diamalkan oleh sebilangan
besar bidan. Cara lain yang turut digunakan ialah dengan mencampurkan minyak
kelapa dan kemudian diurut pada bahagian yang sakit. Cara ini digunakan kepada
ibu-ibu yang baru bersalin untuk memulihkan semula tenaga mereka.
Sungguhpun kerajaan telah menyediakan pelbagai kemudahan untuk pesakit, tetapi
bidan kampung masih lagi diperlukan. Ini adalah kerana kebanyakan masyarakat
Kadazan mendiami kawasan pedalaman yang jauh dari klinik atau hospital. Oleh
itu peranan bidan amat popular di kalangan mereka.
Selepas Lahir
Adat
memberi nama anak dilakukan setelah bayi itu berumur lapan hari. Anak itu
diberi nama sebanyak dua kali, iaitu nama sementara dan nama sebenar. Pemberian
nama sementara mesti dibuat kerana kalau terlalai memberi nama sementara
seberapa segera, roh jahat iaitu Rogon Gaiyoh dipercayai akan mendahului
memberi nama dan atas sebab itu, dia berhak menuntut anak tersebut.
Upacara
rasmi memberi nama sebenar dibuat pada hari kelapan di beranda rumah. Pada hari
itu juga anak tersebut dibawa keluar rumah buat pertama kalinya. Keluarga,
jiran dan orang kenamaan di seluruh kampung dijemput hadir untuk berbincang dan
menentukan nama anak itu. Upacara ini disebut Madsapi atau Modsopik, lengkap
dengan mentera dan tatacaranya. Nama-nama yang dicadangkan itu dikumpul dan
dipilih. Pemilihan nama dibuat berdasarkan segala macam peristiwa yang berlaku
ketika anak itu dilahirkan. Kadangkala nama itu diambil daripada nama salah
seorang ahli keluarga mereka.
Setelah
anak itu berusia kira-kira satu bulan, upacara turun tanah atau disebut
Mintuhun atau Minuhun dilakukan. Anak itu dibawa oleh ibunya sendiri. Beberapa
baranga dibawa bersama iaitu :
·
Sebuah
berait atau bakul yang dianyam daripada rotan, bertutup dan bertali untuk
disondong. Berait ini diisi dengan pelbagai alatan.
- · Sebilah mamadik
iaitu pisau kecil yang digunakan untuk menghalau Rogon Gaiyoh.
- · Serangkai Komburongoh,
iaitu jerangau sejenis rumput yang dianggap ibu kepada segala semangat
dalam upacara perubatan tradisi mereka.
- · Sebuah siud iaitu
tangguk yang diperbuat daripada jaring.
Sebelum
memijak tanah, tapak anak tersebut diconteng dengan arang kuali dengan satu
garis lurus hingga ke atas dahinya. Setelah selesai, barulah kaki anak itu
dipijakkan ke tanah. Ketika anak itu dibawa semula ke dalam rumah, ibunya akan
membawa bersama sedikit rumput-rampai dari halaman rumah yang sudah dipijak
oleh anaknya. Kemudian rumput itu dicampurkan ke dalam air mandian tersebut.
blh x saya tau sumber ni dari mana?
ReplyDeleteEmak sya bngsa dusun. Herba yg dipakai x ada pn yg disebut sprti d atas.
ReplyDeleteada beberapa isi atau fakta yang kurang tepat.. minta maaf ya..
ReplyDeletesila perbaiki ya..nanti orang lain tersilap..terima kasih