Perkahwinan
Dalam konteksi komunikasi, ibu bapa bertanggungjawab memilih bakal isteri
anak lelakinya. Setelah peminangan diterima oleh pihak keluarga perempuan,
majlis perkahwinan akan dilakukan pada masa yang dipersetujui oleh kedua-dua
pihak dan lazimnya dilakukan pada waktu malam di rumah pengantin perempuan.
Pada malam pertama si suami harus bermalam di rumah keluarga isterinya dan
kemudiannya pasangan pengentin ini akan diarak ke rumah keluarga lelaki dan
perempuan selama tiga kali berturut-turut. Sebelum pengantin dibenarkan masuk
ke dalam rumah, pihak tuan rumah keluarga lelaki/perempuan menyanyi atau
"Selakohan Sinding" dan dibalas oleh rombongan. Selakohan sinding ini
bertujuan menyambut kedatangan rombongan pengantin baru tetapi diluahkan dalam
bentuk nyanyian.
Merisik
Sebelum
sesuatu upacara perkahwinan dilangsungkan, keluarga kedua-dua pihak akan
mengatur segala persiapan yang diperlukan. Dalam hal ini perkara yang
diutamakan adalah tentang pemberian sebentuk cincin. Cincin ini menjadi tanda
peminangan daripada pihak lelaki.
Sebelum
peminangan dibuat, pihak lelaki melantik seorang tua yang bukan terdiri
daripada keluarga terdekat lelaki berkenaan. Segala urusan merisik dan juga
pinang-meminang ini mesti dibuat pada waktu pagi. Waktu petang dan malam tidak
dibenarkan sama sekali. Wakil pihak lelaki pergi merisik kepada ibu bapa
perempuan yang hendak dipinang itu atau pengganti ibu bapa jika ibu bapa
perempuan itu sudah tidak ada.
Risikan pertama dilakukan untuk mengetahui sama ada perempuan berada dalam
proses risikan orang lain atau dia sedang dalam pertunangan. Kalau perempuan
itu dalam pertunangan, risikan ifu dihentikan serta-merta. Kalau perempuan itu
didapati sedang dalam proses risikan daripada lelaki lain, risikan itu
ditangguhkan buat sementara, sehingga keputusan muktamad diperoleh daripada
risikan terdahulu itu.
Jika
risikan yang terdahulu bertukar ke arah pertunangan, maka risikan yang kemudian
itu terus dibatalkan. Tetapi jika gagal, risikan yang kemudian itu boleh
diteruskan. Risikan ini dibuat berulang kali, peringkat demi peringkat dan
adakalanya memakan masa sehingga berhari-hari, malah ada yang sampai
berbulan-bulan. Ini disebabkan banyak perkara yang mesti diketahui dengan jelas
oleh ibu bapa perempuan terhadap keluarga yang merisik anaknya. Antaranya ialah
susunan keluarga, kemampuan, pekerjaan dan seumpamanya.
Meminang
Apabila ibu bapa perempuan mendapati risikan itu boleh dipertimbangkan, mereka
akan menentukan hari bagi wakil pihak lelaki datang membawa cincin pusaka
(dibuat daripada tembaga). Cincin itu juga digelar 'cincin menanti mimpi'.
Cincin itu mesti dibawa pada waktu pagi.
Apabila
ibu bapa perempuan sudah menerima cincin itu, mereka mesti membersihkan diri
pada hari itu juga. Mereka tidak boleh makan atau minum apa sahaja yang boleh
memabukkan. Cincin itu diletakkan di bawah bantal ibu bapa perempuan itu. Pada
malam tersebut mereka mesti berada datam keadaan 'bersih', iaitu tidak mabuk.
Pada malam itu juga, salah seorang daripada suami isteri itu atau kedua-duanya
sekali akan mendapat mimpi. Adakalanya mereka berlainan mimpi, adakalanya
hampir serupa dan adakalanya benar-benar serupa.
Biasanya
mimpi itu mempunyai tiga keadaan. Pertama, mimpi baik, ini bererti, risikan itu
boleh diteruskan kepada proses peminangan. Kedua, mimpi buruk. Tetapi mimpi
buruk itu dapat dibaiki atau diperbetulkan. lni bererti, proses pertunangan
boleh diuruskan dengan syarat pihak lelaki harus membayar sugit kepanasan mimpi
kepada orang yang bermimpi itu.
Contoh
mimpi yang dimaksudkan ialah seperti bermimpi tentang barang-barang yang pecah
seperti periuk atau pinggan-mangkuk. Kemudiannya barang-barang yang pecah itu
dibaiki oleh pihak lelaki. Ketiga, mimpi buruk. Contoh mimpi buruk ialah
bermimpi akan periuk belanga, kuali, pinggan mangkuk, tempayan atau apa sahaja
barang kegunaan hanian yang telah pecah. Ini bererti proses risikan itu
berhenti setakat itu sahaja dan perkahwinan tidak boleh dilangsungkan.
Hari
berikutnya, ibu bapa perempuan tersebut memanggil semua keluarga terdekatnya
bermesyuarat untuk membincangkan mimpi mereka. Jenis dan sifat mimpi
diterangkan sejelas-jelasnya. Di dalam mesyuarat itulah mereka menganalisa baik
dan buruknya mimpi itu.
Bertunang
Setelah
selesai mesyuarat keluarga, ibu bapa perempuan memanggil wakil pihak lelaki
untuk memberitahu tentang keputusan mimpi mereka. Ketika itu juga cincin yang
digunakan untuk menanti mimpi tadi dipulangkan. Waktu itu, waki lelaki
diberitahu sama ada boleh bertunang dengan membayar sugit kepanasan mimpi
kerana mimpi buruk boleh dibaiki ataupun tidak boleh bertunang kerana mimpi
buruk.
Jika
mimpi baik, proses pertunangan diteruskan. Perundingan antara pihak lelaki
dengan ibu bapa pihak perempuan hanya berkisar pada syarat-syarat hantaran
perkahwinan, menentukan tarikh perkahwinan dan kadar besar atau lamanya pesta
perkahwinan itu. Pertunangan yang telah ditetapkan tidak boleh diingkari. Jika
tidak, pihak yang ingkar terpaksa membayar seluruh atau separuh hantaran yang
sudah ditentukan ketika mengikat pertunangan dahulu. Bayaran ini dibuat di
depan pengadilan adat.
Hantaran kahwin biasanya terdiri daripada pelbagai jenis makanan, alat untuk
adat istiadat dan barang untuk memperteguhkan semangat. Barang hantaran untuk
memperteguhkan semangat ini dikenali sebagai tasor. Tasor ialah tempat pinang
yang diperbuat danipada tembaga atau perak. Tasor ini dibawa sendiri oleh
pengantin pada hari penrkahwinan.
Alat
untuk adat istiadat pula dinamakan tinokol iaitu terdiri daripada canang, gong
dan tajau (tempayan). Jumlahnya menurut darjat orang yang berkahwin itu.
Barangan ini juga dibawa pada hari perkahwinan. Jenis makanan pula ialah babi
atau kerbau dan jumlahnya bergantung kepada kemampuan keluarga tersebut.
Binatang tersebut diberikan kepada pihak perempuan dua atau tiga hari sebelum
berlangsungnya hari perkahwinan. lni kerana binatang itu akan disembelih dan
dimasak untuk upacara makan di rumah pengantin perempuan nanti.
Sebuah
tajau berisi tapai beras yang dinamakan lihing, mesti dibawa pada hari
perkahwinan. Lihing ialah tapai yang sudah menjadi arak. Lihing diminum
beramai-ramai dalam pesta kahwin di rumah pengantin perempuan. Selain daripada
empat hantaran yang menjadi asas bagi orang Kadazan, terdapat beberapa barangan
lain yang turut dibawa untuk memperlengkap dan memperindahkan majlis hantaran
itu. Ini terserah kepada janji yang dibuat semasa majlis pertunangan, juga
berdasarkan kemampuan kedua-dua belah pihak.
Serendah-rendah darjat perkahwinan itu mesti dibuat dengan upacara adat,
pemujaan agama, pesta bersukaria dan makan minum. Sesingkat-singkat pesta pula
adalah antara dua atau tiga hari di rumah pengantin perempuan. Bagi mereka yang
berkemampuan, majlis dibuat selama tujuh hingga empat belas hari. Walaupun
perkahwinan pasangan suami isteri itu sudah sah di sisi agama dan kepercayaan,
mereka masih belum boleh bersatu pada hari dan malam pertama. Paling cepat
mereka hanya boleh bersatu pada malam kedua, malah ada yang mengambil masa
selama seminggu atau dua minggu berikutnya. Kesemuanya ini bergantung kepada
besar atau lamanya majlis perkahwinan itu diadakan.
Untuk
membolehkan pengantin ni bersatu, satu upacara khas dibuat. Pasangan pengantin
tersebut dikehendaki makan di dalam pinggan dan mangkuk yang sama. Upacara ini
dihadiri oleh keluarga kedua-dua pihak. Ibu bapa pengantin lelaki tidak boleh
sama sekali hadir di rumah pengantin perempuan sebelum pasangan itu sah
bersatu.
Majlis Perkahwinan
Hantaran
kahwin biasanya terdiri daripada pelbagai jenis makanan, alat untuk adat
istiadat dan barang untuk memperteguhkan semangat. Barang hantaran untuk
memperteguhkan semangat ini dikenali sebagai tasor. Tasor ialah tempat pinang
yang diperbuat daripada tembaga atau perak. Tasor ini dibawa sendiri oleh
pengantin pada hari perkahwinan. Alat untuk adat istiadat pula dinamakan
'tinokol' iaitu terdiri daripada canang, gong dan tajau (tempayan). Jumlahnya
menurut darjat orang yang berkahwin itu. Barangan ini juga dibawa pada hari
perkahwinan.
Jenis
makanan pula ialah babi atau kerbau dan jumlahnya bergantung kepada kemampuan
keluarga tersebut. Binatang tersebut diberikan kepada pihak perempuan dua atau
tiga hari sebelum berlangsungnya hari perkahwinan. lni kerana binatang itu akan
disembelih dan dimasak untuk upacara makan di rumah pengantin perempuan nanti.
Sebuah tajau berisi tapai beras yang dinamakan lihing, mesti dibawa pada hari
perkahwinan. Lihing ialah tapai yang sudah menjadi arak. Lihing diminum
beramai-ramai dalam pesta kahwin di rumah pengantin perempuan.
Selain daripada empat hantaran yang menjadi asas bagi orang Kadazan, terdapat
beberapa barangan lain yang turut dibawa untuk memperlengkap dan memperindahkan
majlis hantaran itu. Ini terserah kepada janji yang dibuat semasa majlis
pertunangan, juga berdasarkan kemampuan kedua-dua belah pihak. Serendah-rendah
darjat perkahwinan itu mesti dibuat dengan upacara adat, pemujaan agama, pesta
bersukaria dan makan minum. Sesingkat-singkat pesta pula adalah antara dua atau
tiga hari di rumah pengantin perempuan. Bagi mereka yang berkemampuan, majlis
dibuat selama tujuh hingga empat belas hari.
Walaupun
perkahwinan pasangan suami isteri itu sudah sah di sisi agama dan kepercayaan,
mereka masih belum boleh bersatu pada hari dan malam pertama. Paling cepat
mereka hanya boleh bersatu pada malam kedua, malah ada yang mengambil masa
selama seminggu atau dua minggu berikutnya. Kesemuanya ini bergantung kepada
besar atau lamanya majlis perkahwinan itu diadakan.
Untuk
membolehkan pengantin ni bersatu, satu upacara khas dibuat. Pasangan pengantin
tersebut dikehendaki makan di dalam pinggan dan mangkuk yang sama. Upacara ini
dihadiri oleh keluarga kedua-dua pihak. Ibu bapa pengantin lelaki tidak boleh
sama sekali hadir di rumah pengantin perempuan sebelum pasangan itu sah
bersatu.
Majlis perkahwinan
orang Kadazan memakan masa selama tiga hari. Perkara yang paling penting dalam
upacara perkahwinan ialah miohon pinisi iaitu upacara menukar gumpalan nasi.
Untuk memulakan upacara ini, pengantin lelaki dan perempuan duduk berhadapan di
tengah-tengah bulatan gadis-gadis yang ber-pakaian tradisional berwarna hitam.
Di hadapan mereka terletak seperiuk nasi dan kedua-dua pengantin akan
menggenggam nasi dan periuk tersebut untuk dijadikan gumpalan sebesar telur
ayam. Kemudian kedua-duanya akan bertukar-tukar gumpalan nasi itu, lalu
dimakan. Upacara miohon pinisi merupakan nazar perkahwinan menurut cara
tradisional. Setelah upacara ini dilakukan, makanan dan minuman pun dihidangkan
kepada para tetamu yang hadir. Gong dibunyikan semula, diikuti dengan
pertunjukan tarian sumazau.
Mendiri dan Masuk Rumah Baru
Mendirikan dan masuk rumah baru hendaklah dimulai dengan upacara
"Tumedek" atau menanda. Upacara ini hendaklah dilakukan pada
hari-hari penting bagi masyarakat Dusun yang dipanggil "Tadau Rampagas,
Tanob, Selimpunan do kesilau, Selimpunaan Tadau Daat, Selimpunaan Tulan Daat,
Kepuposan Tulan Daat dan Selimpunan Tulan Kelimo". Begitu juga dengan
masuk rumah baru harus pada hari-hari yang terpilih dan diiringi dengan upacara
sembahyang doa atau Megembawon / Mengendi. Upacara ini dilakukan oleh golongan
tua yang mahir untuk mengendi. Lazimnya golongan perempuan yang melakukan
upacara megendi dan bukan daripada golongan leleki.
unik sangat adat kaum kadazan...
ReplyDeletesaya ada beberapa soalan berkaitan istiadat perkahwinan kadazan dusun...
bagaimana saya boleh hubungi anda? harap boleh bagi feedback dlm masa yg terdekat...
e-mail saya.. roti_moon@yahoo.com.my
trimas atas info yang sangat berguna
ReplyDelete