1.
Makan Empat Puluh Hari Bagi masyarakat Kadazan, mereka mempercayai kepada
alamat akan mati yang dipanggil mogombiruoh. Perkara ini boleh diandaikan oleh
dukun melalui mimpi, di mana ramalan akan diberi oleh dukun tersebut.
Kesembuhan penyakit juga boleh diketahui melalui cara yang sama. Bila kematian
berlaku dalam masyarakat Dusun tradisi, ahli keluarga si mati akan memukul gong
"Tontong sanang"yang bertujuan memberitahu ada kematian dalam ahli
keluarga dan disertai turun dari rumah atau "menuhon" bertujuan cuba
menahan roh simati atau kedwo-dwo melalui benda-benda yang diambil
dipersekitaran halaman rumah si mati untuk disapukan di ubun-ubun kepala si
mati dengan harapan si mati hidup semula.
Selain itu, satu lagi alat komunikasi digunakan untuk memberitahu masyarakat
kampung bahawa adanya kematian dalam sesebuah keluarga iaitu menggunakan buluh
untuk dibunyikan atau "Mengarasapong". Semasa si mati dibawa ke
kubur, ahli-ahli keluarga akan meraung-raung dan memukul bekas letak si mati.
Pada malam pada hari perkuburan, ahli keluarga akan mengadakan upacara memisah
dengan menutup semua lampu dalam rumah. Tujuannya ialah agar roh si mati akan
balik ke rumah untuk "megoit-megoit" atau membawa dan mengambil
barang-barang milik si mati. Pada hari ketiga (3) pula, ahli keluarga simati
mengadakan upacara pembahagian atau "Ikidan / angkiban" .
Benda yang boleh dijadikan angkiban ialah ternakan dan tanaman. Tujuannya ialah
mengadakan pembahagian harta untuk simati. Contoh narrator ialah " Anu bin
Dia, ini saja bahagian mu. Jangan lagi ganggu kami". Pembahagian ini
dilakukan dengan tangan kiri dan membelakang. Pada hari kelima atau ketujuh
pula, upacara keselamatan yang dipanggil "Memagompi" melalui upacara
mengendi dilakukan dengan bantuan sesorang yang mahir megendi.
Berikut adalah adat-adat yang sering dilakukan oleh masyarakat Kadazan apabila
berlaku sesuatu kematian.
2.
Semasa Kematian
Terdapat beberapa adat yang dilakukan ketika berlakunya sesuatu kematian di
kalangan masyarakat Kadazan, antaranya ialah adat memberitahu, berjaga-jaga dan
moginupus.
3.
Memberi Tahu
Apabila salah seorang di kalangan masyarakat Kadazan meninggal dunia, semua
penduduk kampung akan diberitahu tentang kematian tersebut. Ini penting kerana
setiap ahli masyarakat perlu bekerjasama supaya kesedihan tidak hanya dialami
oleh keluarga si mati.
Oleh kerana masyarakat Kadazan kaya dengan pantang-larang, dalam soal kematian
juga pantang-larang itu amat dititikberatkan. Setiap anggota masyarakat Kadazan
tidak boleh melakukan apa-apa pekerjaan terutama apabila upacara pengkebumian
dilakukan. Pekerjaan menanam padi amat dilarang. Mengikut kepercayaan
masyarakat Kadazan sekiranya mereka melakukan juga pekerjaan tersebut
kerja-kerja itu hanyalah sia-sia kerana tidak mendatangkan hasil. Selain itu
kemungkinan penyakit akan menimpa mereka pula.
Namun pantang larang itu hanya dikenakan kepada mereka yang tinggal di kawasan
yang berhampiran sahaja, manakala masyarakat Kadazan yang tinggal berjauhan
masih boleh melakukan sebarang pekerjaan.
4.
Berjaga-Jaga
Selepas dimandikan dan seluruh badan dilap, mayat tersebut akan dipakaikan
dengan pakaian yang indah-indah dan kemudian direnjiskan dengan air wangi.
Sekiranya semasa hidup si mati menghisap rokok, ahli keluarga akan memasukkan
rokok ke dalam mulut si mati supaya tidak kempunan. Begitu juga dengan cerut
yang diselitkan pada bibirnya buat seketika.
Mayat akan disimpan di rumah selama beberapa hari iaitu selama tiga, lima atau
tujuh hari sebelum dikebumikan. Semasa mayat diletakkan di ruang tamu, mayat
akan dijaga dengan baik supaya tidak ada binatang yang melangkahinya terutama
kucing hitam. Masyarakat Kadazan percaya sekiranya kucing hitam yang melangkah,
mayat akan bangun dan mengamuk sehingga boleh membunuh mereka yang berada di
situ.
Tujuan berjaga adalah untuk mengawasi iblis atau jin yang menyerupai seekor
burung besar yang digelar pendaatan. Mereka percaya burung itu hendak
menerbangkan mayat. Untuk mengelak daripada serangan burung itu, mereka
menyangkut pakaian di sekeliling mayat. Burung itu akan menyangka pakaian
tersebut adalah tubuh rnanusia.
Suasana di dalam rumah juga hendaklah sunyi. Sesiapa pun tidak dibenarkan
bercakap kasar atau marah-marah. Cuma pukulan gong dan gendang sahaja yang
kedengaran, yakni dipalu perlahan-lahan. lrama gendang itu disebut surabaya.
Bunyi-bunyian itu hanya dipalu tiga kali dalam sehari iaitu semasa matahari
terbit, matahari terbenam dan waktu tengah malam.
5.
Moginupus
Moginupus adalah bahasa Kadazan yang bermaksud simpati terhadap si mati. Ahli
keluarga, saudara mara dan sahabat handai akan menangis sekuat hati sebagai
menunjukkan simpati terhadap si mati. Mereka memukul harta benda seperti gong,
tajau atau apa-apa sahaja yang terdapat di sekeliling rumah sebagai marah
terhadap iblis atau jin yang telah menyebabkan kematian.
Bagi keluarga yang kaya, kerbau atau lembu akan disembelih pada hari
pengkebumian sebagai penghormatan yang terakhir. Daging kerbau yang telah
dimasak dimakan bersama oleh semua orang yang hadir pada hari itu. Tanduk
kerbau atau lembu yang telah dikorbankan akan disangkutkan pada kayu nesan
kubur si mati nanti.
6.
Pengebumian
Pada umumnya masyarakat Kadazan akan mengusung mayat dengan menggunakan keranda
atau tajau. Oleh itu mayat terlebih dahulu dimasukkan ke dalam kain yang
dibungkus dan diikat pada sebatang kayu untuk memudahkan orang ramai mengangkat
mayat tersebut. Usungan mayat itu seringkali disertakan dengan paluan gong,
gendang, letupan mercun atau senapang. Bunyi-bunyian ini dilakukan secara tenus
menerus sehingga ke kawasan perkuburan. Adalah lebih baik sekiranya bunyi itu
berterusan untuk menakutkan hantu daripada meresap masuk ke tubuh mayat.
Apabila tiba di kubur, mayat itu dijampi oleh seorang tua yang dikhaskan
menunggu di liang kubur. Liang itu disapu dengan daun pinang hijau untuk
mengelakkan semangat orang ramai yang mengikut ke kubur itu tinggal di liang
tersebut. Kemudian mayat diletakkan di dalam liang dan sebatang kayu beringin
dicacakkan di atas pusat mayat. Selepas itu barulah mayat dikambus dengan
tanah. Tujuan berbuat demikian untuk mengetahui adakah si mati ingat pada
keluarganya atau tidak. Kalau kayu itu bertunas bererti dia masih ingat pada
keluarganya tetapi jika tidak, si mati dianggap sudah melupai mereka yang masih
hidup.
Bagi masyarakat Kadazan dari kalangan yang berada, mayat ahli keluarga mereka
akan dimasukkan ke dalam sebuah tajau yang besar dan ditutup rapat sebelum
ditanam. Sebaik sahaja mayat diusung ke kawasan perkuburan sebuah tajau yang
besar dan berukiran lebih cantik akan diletakkan ke atas kubur. Ada juga di
kalangan masyarakat Kadazan yang memasukkan tajau itu ke dalam hang lahat.
Mayat yang dimasukkan ke daham tajau tidak akan dimasukkan ke dalam kubur
sebaliknya di dalam rumah beberapa hari atau diletakkan ke sebuah pondok yang dibina.
Ini adalah untuk menanti saudara-mara yang jauh memberi penghormatan terakhir
kepada mayat tersebut sebelum dikebumikan.
Setelah itu sebuah pondok kecil beratap daun atau zink dan berdinding papan
yang penuh dengan ukiran yang cantik akan didirikan di tengah-tengah kawasan
perkuburan. Di tengah-tengah pondok pula diletakkan beberapa jenis kain dan
pakaian, cekapa yang berisi dengan sirih pinang, rokok dan sebagainya mengikut
kemampuan dan kegemaran si mati semasa hidup.
Ahli keluarga si mati perlu menghantar makanan pada tiap-tiap petang selama
tujuh hari berturut-turut. Mengikut kepercayaan masyarakat Kadazan, sebelum roh
si mati berpindah ke tempat lain, roh itu masih memerlukan makanan daripada
keluarganya yang masih hidup. Bahan makanan yang disediakan untuk si mati tidak
boleh diusik oleh sesiapa. Jika diganggu juga seseorang itu akan dikenakan
sugit atau denda sebanyak RM5 atau seekor ayam.
Mengikut kepercayaan masyarakat Kadazan, sekiranya masa pengkebumian dilakukan
pada hari hujan, bermaksud si mati berada dalam kesedihan yang diibaratkan
sebagai hujan yang turun itu adalah air mata si mati. Jika panas terik bermakna
si mati mendapat kebahagiaan kelak. Bagi mereka yang menguruskan kematian, ahli
keluarga wajib menghadiahi mereka sehelai sapu tangan dan dua lembar benang
menah. Selain itu mereka juga akan diberi daging kerbau atau lembu.
Apabila balik ke rumah masing-masing, mereka tidak boleh terus naik ke rumah
kerana dikehendaki mandi terlebih dahuhu. Semua pakaian ditanggalkan dan
direndam sehingga keesokan hari. Barangan yang dipinjam untuk menguruskan hal
si mati di rumah, apabila dikembalikan hendaklah dihadiahkan seekor ayam hitam
atau putih kepada tuan punya barang. Banang-barang atau harta benda yang ada di
dalam rumah si mati pula mestilah dikemaskan dan dicuci sehingga bersih.
7.
Selepas Kematian
Sekiranya berlaku kematian, majlis makan akan diadakan. Majlis ini mempunyai
beberapa tahap iaitu:
- - Makan Tiga dan Tujuh Hari
- - Makan Empat Puluh Hari
- - Makan Seratus Hari
- - Makan TigaTahun
8.
Makan Tiga dan Tujuh Hari
Setelah genap tiga hari mayat dikebumikan, kenduri makan tiga hari akan
diadakan pada malam hari. Pada masa itu keluarga si mati akan menitikkan tiga
titik lilin ke bawah rumah melalui celah lantai. Sekiranya adat makan tujuh
hari dilakukan, titikan lilin sebanyak tujuh kali pula dilakukan.
Kenduri ini hanya diadakan secara kecih-kecilan sahaja. Hanya saudara-mara dan
sahabat-handai yang terdekat sahaja dipanggil menghadiri kenduri tersebut.
Makanan yang disediakan adalah makanan harian masyarakat Kadazan dan tidak ada
makanan istimewa yang disediakan.
Kenduri ini diadakan selepas empat puluh hari kematian si mati. Kenduri kali
ini berbeza daripada kenduri yang pertama kerana diadakan pada waktu siang dan
malam. Kenduri ini juga lebih besar dengan memanggil seluruh keluarga yang ada
pertalian dengan keluarga si mati, sahabat handai yang jauh dan dekat. Dari
segi hidangan lebih banyak, mencakupi lauk-pauk, kuih-muih dan buah-buahan yang
lazat. Nasi, daging dan buah-buahan disediakan dengan banyak sekali untuk
dijamu kepada masyarakat setempat.
Dalam kenduri itu juga seorang kanak-kanak lelaki yang biasanya anak si mati
akan pergi ke kubur bapa atau ibunya dengan tujuan menjemput si mati untuk
menyertai kenduri tersebut. Setelah kanak-kanak itu pulang dari perkuburan,
barulah mereka yang berada di rumah si mati boleh menjamu selera.
Pada malam berikutnya gong dan gendang dipalu secara serentak. Anak-anak si
mati mulai menari tarian semazau mengelilingi hidangan yang disediakan secara
bergilir-gilir mengikut usia. Kemudian diikuti cucu-cucu si matinya pula dan
akhirnya saudara-mara yang berdekatan. Selepas upacara menari Semazau selesai,
barulah hidangan boheh dimakan oleh tetamu yang berada di situ.
9.
Makan Seratus Hari
Kenduri akan terus diadakan setelah seratus hari kematian. Kenduri kali ini
lebih besar jika dibandingkan dengan kenduri empat puluh hari. Jika kenduri
dahulu hanya muzik dimainkan, hanya dijamukan dengan ayam, kuih-muih atau
buah-buahan, tetapi kali ini kenduri dilakukan dengan menyembelih seekor kerbau
atau lembu. Pada masa yang sama beberapa ekor ayam turut disembelih.
Tujuan kenduri seratus hari ini diadakan untuk merasmikan penukaran pakaian
putih yang selama ini dipakai sebagai pakaian berkabung keluarga si mati dengan
pakaian biasa. Kemudian rambut juga digunting mengikut adat masyarakat Kadazan.
Sebaik sahaja ditanggalkan, pakaian tersebut segera dibakar. Ahli keluarga
bebas memakai pakaian mengikut kegemaran masing-masing. Dengan ini mereka
percaya segala kekotoran atau bala yang terlekat pada tubuh mereka akan hilang.
Semangat roh si mati juga akan hilang dari tubuh badan mereka.
10.
Makan Tiga Tahun
Kenduri makan tiga tahun merupakan kenduri yang paling besar dan meriah
berbanding kenduri-kenduri yang diadakan sebelum ini. Kenduri ini dinamakan
Kenduri Minum yang bermaksud makan-makan untuk kenangan.
Dalam kenduri ini pelbagai jenis
makanan disediakan oleh ahli keluarga si mati secara bergotong-royong dengan
saudara-mara dan sahabat-handai. Sebanyak tujuh ekor ikan pari, tujuh ekor ikan
yu, tujuh tandan pisang, empat belas ikan lain, satu tempayan tuak, tujuh ekor
arak benas, tiga tempayan air tapai, 30 gantang kuih kelupis dan seekor kerbau
disediakan
Kenduri ini diadakan pada waktu malam dan dimulakan pada pukul lapan malam.
Sebanyak tujuh talam atau dulang hidangan khas yang mengandungi 30 biji
kelupis, seekor ikan yu, seekor ikan pari, dua sikat pisang dan sebatang lilin.
Seorang wanita yang telah lanjut usia perlu ada bersama hidangan tersebut yang
dijadikan pengurus yang lebih dikenali sebagai pengupeh di kalangan masyarakat
Kadazan.
Pengupeh akan duduk di sebelah hidangan tersebut dengan memegang sebilah
pedang. Kemudian sebatang lilin yang ada di setiap hidangan dinyalakan. Sebaik
sahaja pengupeh menghidupkan lilin, dia akan menjampi untuk memanggil hantu
yang hendak makan hidangan tersebut. Hidangan yang ada di dalam talam
dimasukkan ke dalam sebuah tempurung kelapa dan tempurung itu akan diletakkan
di pangkal tangga rumah. Ini adalah untuk memberitahu hantu supaya tidak
mengacau ahli keluarga yang masih hidup di situ.
Sebaik sahaja pengupeh naik ke atas rumah, paluan gong dan gendang akan
dibunyikan mengikut nama gendang minum tapai. Ini diikuti dengan tarian semazau
yang terlebih dahulu dimulakan oleh seorang lelaki yang dianggap sebagai ketua
rumah di situ. Pengupeh akan bangkit untuk memberi minum secawan arak dan
secawan tapai kepada lelaki ketua rumah. Pengupeh juga menyorongkan celapa yang
berisi sirih pinang. Selepas itu pengupeh menarikan tarian semazau dan menari
mengeliling hidangan tersebut sambil diikuti penari yang lain.
Penari pertama perlu menghabiskan arak yang diberi oleh pengupeh dengan sekali
teguk. Pada mulanya tarian semazau ditarikan oleh ahli keluarga dan saudara
mara si mati. Selepas itu barulah terbuka kepada orang ramai yang berada di
situ. Selain menarikan tarian semazau, acara berbahas pantun juga turut
dilakukan. Acara ini dinamakan bobogoh daham bahasa Kadazan. Mereka akan
membahagikan kepada dua kumpulan yang diketuai oleh seorang lelaki yang telah
lanjut usia. Sekiranya salah seorang daripada ahli kumpulan tidak dapat
menjawab pantun, mereka dikehendaki meminum arak sekaligus.
Pada keesokan harinya, hidangan perlu diletak di ruang tamu. Talam hidangan itu
diperbuat daripada tembaga dan diisi dengan sirih pinang dan rokok daun. Pada
waktu malam pesta diadakan pula. Tarian semazau akan ditarikan dengan rancak
sekali. Pada mulanya seorang lelaki yang mahir menarikan tarian semazau akan
memulakan tarian dengan diikuti oleh tujuh penari perempuan. Selepas itu
barulah tarian semazau terbuka kepada penari lain secara bergilir-gilir.
No comments:
Post a Comment