Pesta Kaamatan
Pesta Kaamatan (Menuai) disambut oleh Kadazandusun sebagai meraikan tuaian
baik, tetapi Pesta Kaamatan juga disambut oleh semua kaum lain Sabah. Pesta
Kaamatan disambut sepanjang bulan Mei walaupun perayaan ini hanya pada 30 dan
31 Mei. Kemuncak perayaan Kaamatan adalah peraduan ratu cantik atau unduk
ngadau, tarian tradisi, dan upucara kemuncak yang dijalankan oleh Bobohizan
"ketua pendita"
Pesta Kaamatan bagi kaum Kadazan juga dikenali sebagai 'Tadau Ka'amatan' dalam
bahasa Kadazandusun. Kadazan percaya kepada makhluk halus dan dipercayai
terdapat lima makhluk halus: Kinoringan(Ketua makluk halus & Pencipta),
Rusod(semangat semua benda hidup kecuali manusia), Koududuwo (semangat
manusia), Tombiruo (semangat orang yang telah meninggal), dan Rogon (semangat
jahat).
Menurut kepercayaan Kadazan, semangat padi merupakan Kinoingan (Kinorohingan
dalam dialek Dusun) yang dikenali sebagai Bambaazon, disembah sebagai pencipta
dan berkuasa sumber kepada kewujudan. Semangat padi Bambaazon dimuliakan pada
pokok padi, beras, dan nasi. Ramai yang mempercayai bahawa "Tanpa padi,
tiada kehidupan."
Ketika pesta Kaamatan, penduduk Sabah mengenakan pakaian tradisi mereka dan
bersuka-ria. Selain menari Sumazau dengan alat muzik tradisi, tapai (arak
beras) dihidangkan sebagai minuman istimewa. Penduduk Sabah akan menyapa sesama
mereka dengan ucapan 'Kopivosian Tadau Ka'amatan' atau 'Selamat Hari Menuai'.
Pesta Kaamatan atau di dalam bahasa kadazan "Magavau" ini merupakan
upacara perayaan khas untuk menghormati "Bambazon" iaitu semangat padi.
Perayaan ini adalah amalan secara tradisi kaum kadazandusun sejak zaman
berzaman.
Perayaan "Magavau" ini biasanya diadakan selepas selesai menuai padi.
Pesta Kaamatan yang kita rayakan dewasa ini telajh diluluskan oleh Majlis
Undangan Kerajaan Koloni sebagai Cuti Umum sejak tahun 1960 lagi. Beliau yang
bertanggungjawab untuk mengusulkan agar Pesta Kaamatan ini diisytiharkan
sebagai Cuti Umum ialah Allahyaraham YAB Tun Haji Mohamad Fuad Stephens, SMN,
PSM. SPDK, PNBS, bekas Ketua Menteri Sabah yang pertama.
Asal Usul Magavau
Terdapat banyak sebutan perkataan Magavau ini mengikut dialek dan lokasi suku
kaum Kadazandusun. Walau bagaimanapun ianya tetap membawa maksud yang sama.
Menurut cerita lisan, Kinoingan ( Tuhan ) dan isterinya Suminundu mempunyai
seorang anak perempuan yang bernama Huminodun. Untuk menyelamatkan orang-orang
Kadazandusun daripada kebuluran kerana tidak mempunyai makanan yang mencukupi,
maka Kinoingan terpaksa mengorbankan anak kesayangan mereka Huminodun.
Huminodun dibunuh dan mayatnya dikubur menurut adat istiadat selengkapnya.
Kononnya, mayat Huminodun itu telah mengeluarkan berjenis-jenis benih tumbuhan
yang menjadi makanan utama kepada kita sekarang. Salah satu benih tumbuhan itu
ialah padi.
Oleh kerana sebahagian dari mayat Huminodun itu mengeluarkan benih p adi, maka
wujudlah kepercayaan bahawa padi itu mempunyai semangat yang diberi nama
"Bambazon".Bermula dari kejadian inilah orang-orang Kadazandusun
memulakan upacara Pesta Kaamatan ( Pesta Menuai ) seperti yang kita rayakan
dewasa ini. Perayaan seumpama ini mengharapkan agar rezeki yang akan datang
bertambah baik dan lumayan. Upacara penghormatan terhadap semangat padi yakni
padi-padi yang selesai dituai dan telah selamat dimasukkan ke dalam ketawai (
Tangkob ) iaitu bekas tempat menyimpan padi.
Selain itu, perayaan Pesta Kaamatan ini juga mengingatkan kita akan rasa
penghargaan dan penghormatan masyarakat Kaum Kadazandusun akan Penciptanya (
Kinoingan ) yang sanggup mengorbankan anak kesayangannya Huminodun untuk
menyelamatkan orang-orangnya supaya tidak mati kebuluran.
Lagu - lagu Pesta
Kaamatan
Kasaakazan Do Bambaazon
Toun haid tumahib
Au opiumanan
Toun vagu noikot no gontob
Tadau kalamazan
Chorus:-
Kotobian do Toun Vagu
Doid songovian
Ada tokou pogivovogu
Ondomo kovosian
Kanou no manaandak Mohoing
dazanak
Tadau tagazo do Kaamatan
Kinasakazan Bambaazon
Chorus:-
Kotobian om kounsikaan
Hasa sopiampun
Miiso doid kasanangan
Ingkaa daa tikid toun
Chorus:-
Misompuru Id Koubasanan
Osodu noi koniab , Gontob tanong
di aki,
Natalup no i ralan, Nantadon
tulun tokou,
Upus nu om upus ku, Koubasan
gulu-gulu,
Orubat au poinsurat tungkusan
sinakagon
Chorus:-
Tobpinai kanou pogi,
Mi-iso id koubasanan,
Mogiampun-ampun tokou ,
tumabi toiso-iso
Misompuru id koubasanan
Tadau do kaamatan, tadau do
koubasanan,
Pogirot piombolutan, tukad do
ingkokoton,
Soira po wagu tokou mamasi
koubasanan,
Miobpinai toiso-iso, iso rikoton
tokou.
Kesimpulan
Masyarakat pelbagai etnik dan
kebudayaan hidup dalam keadaan yang harmoni dan saling bantu membantu
antara satu sama lain adalah merupakan keunikan bagi negeri Sabah.
Masyarakatnya hidup dalam keadaan kepelbagaian budaya dan
menarik perhatian ramai pelancong luar ke negeri ini.
No comments:
Post a Comment